Now reading
Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Πιθανό ένα 4ο μνημόνιο

Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Πιθανό ένα 4ο μνημόνιο

mnimonio

Π. Λιαργκόβας: Τελευταία ευκαιρία για την αξιολόγηση ο Φεβρουάριος


Την απουσία δεδομένων, τα οποία δικαιολογούν τις προϋποθέσεις για μία ισχυρή ανάκαμψη, διαπιστώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού Κράτους της Βουλής, σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2016, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Στην ανάλυσή του, το Γραφείο Προϋπολογισμού επισημαίνει ότι παρά την επίτευξη οριακά θετικού ρυθμού ανάπτυξης το 2016, μόνο «μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον, θέτει τις βάσεις για τη δυνατότητα ανοδικής πορείας».
Θέτοντας προς αμφισβήτηση τους στόχους του τρέχοντος προϋπολογισμού, αναφέρει ότι η πρόβλεψη για επιτάχυνση της ανάπτυξης το 2017 και το 2018, είναι αβέβαιη και εξαρτάται από διάφορους συγκυριακούς και εξωτερικούς παράγοντες.
Κίνδυνος από τις καθυστερήσεις
Όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις για τη β’ αξιολόγηση, εκτιμά ότι η ελληνική οικονομία θα δοκιμαστεί στα όρια της αντοχής της, καθώς το αδιέξοδο στις συζητήσεις Αθήνας – θεσμών «θα έχει αρνητικές επιπτώσεις, αν δεν ξεπεραστεί σύντομα».
«Οι καθυστερήσεις, σε συνδυασμό με τις αρνητικές τάσεις που διαμορφώνονται στο ΔΝΤ για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, απειλούν να ελαχιστοποιήσουν το “ατμοσφαιρικό” και το ευθέως οικονομικό όφελος που αναμένουμε από μια τελική συμφωνία» προειδοποιεί, στο ίδιο πλαίσιο.
Να εφαρμοστεί το μνημόνιο
Ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τον Οκτώβριο 2016 ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αξιο-λόγησης εντός τριών εβδομάδων, πράγμα που έστελνε ένα μήνυμα αισιοδοξίας σε μισθωτούς και επιχειρηματικό κόσμο. Ο στόχος αυτός, να ολοκληρωθεί ταχέως η δεύτερη αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου, ήταν ξεκάθαρος και ορθός, αλλά δεν επιτεύχθηκε.
Παράλληλα, καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει, δίχως άλλες καθυστερήσεις το πρόγραμμα, σημειώνοντας πως «αν το μνημόνιο υλοποιηθεί έως το τέλος, η χώρα θα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα» και επαναλαμβάνει την ανάγκη διεκπεραίωσης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.
«Καθυστερήσεις, αδράνειες και αντιφάσεις στο μέτωπο υλοποίησης των δεσμεύσεων του μνημονίου και η χαμηλή εμπιστοσύνη, δεν αφήνουν την ελληνική οικονομία να προχωρήσει» διαμηνύει, χαρακτηριστικά.
Πιθανό ένα 4ο μνημόνιο
Το Γραφείο Προϋπολογισμού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο ενός τέταρτου προγράμματος, καθώς όπως εξηγεί, η Ελλάδα το 2018 θα χρειαστεί νέα δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών της αναγκών. «Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ESM» συμπληρώνει.
Ως προς το δεύτερο σενάριο – αυτό της παροχής βοήθειας από τον ESM – υπογραμμίζει πως «ένα νέο αίτημα για δάνειο θα συνοδευθεί από ένα νέο, το τέταρτο μνημόνιο», σημειώνοντας βέβαια, ότι «οι δυσκολίες έγκρισής του από τους εταίρους, καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν».
Μάλιστα, προειδοποιεί ότι εφόσον, η Ελλάδα δεν καταφέρει να διασφαλίσει την αναχρηματοδότηση του χρέους της, τότε κινδυνεύει με στάση πληρωμών προς του δανειστές, χρεοκοπία και έξοδο από την Ευρωζώνη.
Φόροι και δαπάνες
Σχετικά με την πορεία της οικονομίας, εκτιμά ότι το ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί το 2016 οριακά γύρω από το μηδέν, ενώ κάνοντας ειδική μνεία στην αγορά εργασίας, διαπιστώνει ότι η μείωση της ανεργίας συνοδεύεται από σημαντική εξάπλωση των ελαστικών μορφών απασχόλησης.
Όσον αφορά τη φορολογία, επισημαίνει ότι «το επίπεδο της φορολογικής επιβάρυνσης είναι υψηλό, όχι καθ’ αυτό, αλλά σε συνδυασμό με τις λοιπές διαρθρωτικές υστερήσεις», τονίζοντας βέβαια πως «οι συνεχείς μεταβολές στη φορολογία πρέπει να σταματήσουν».
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά κάνει στις κρατικές δαπάνες, υποστηρίζοντας ότι πλέον «αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία η ριζική επανεξέταση της κατανομής τους» και θέτοντας ως κύριο στόχο την κατά περίπτωση εξοικονόμηση ή τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους.
Συμμεριζόμαστε την υπόθεση πολλών – σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση – ότι δεν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια για στοχευμένες εξοικονομήσεις δαπανών, όπως π.χ. στις δημόσιες προμήθειες, τα δημόσια έργα και τις καταναλωτικές δαπάνες του κράτους, καταλήγει η έκθεση του Γραφείου.
Πηγή:naftemporiki.gr